Ως συνέπεια της απαγόρευσης διετέλεσης εξετάσεων με φυσική παρουσία λόγω της επιδημίας του κορονωϊού, η τελική αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί ως ακολούθως:
Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται με βάση τα ποσοστά που δίνονται στον ακόλουθο πίνακα. Σημειώνεται ότι για την πίστωση του βαθμού της εξ αποστάσεως ασύγχρονης εξέτασης (κατ' οίκον), θα πραγματοποιηθεί προφορική εξέταση μέσω Zoom.
Οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με το αντικείμενο του μαθήματος και μέσω εργαστηριακών ασκήσεων, εργασιών και διαγνωστικών.Η διδασκαλία του μαθήματος αποτελείται από 3 ώρες διαλέξεων, 1 ώρα φροντιστηρίου και πρακτική εξάσκηση, τόσο στο πλαίσιο οργανωμένων εργαστηρίων (συνολικά 3 ωρών), όσο και κατ’ ιδίαν εξάσκηση. Η παρακολούθηση των διαλέξεων, φροντιστηρίων και εργαστηρίων είναι υποχρεωτική.
Η καλλιέργεια και εμπέδωση της αλγοριθμικής σκέψης, καθώς και η ανάπτυξη δεξιοτήτων στον προγραμματισμό, απαιτούν εκτενή εξάσκηση στην επίλυση προβλημάτων με αλγοριθμικό τρόπο. Η εξάσκηση μέσω προγραμματιστικών ασκήσεων είναι πολύμορφη. Κάποιες ασκήσεις είναι θεωρητικές και αφορούν (α) την ανάπτυξη αλγορίθμων στο χαρτί, σε επίπεδο ψευδοκώδικα, για την επίλυση δεδομένων προβλημάτων, ή (β) την «απόδειξη» της ορθότητας ή κάποιας ιδιότητας ενός αλγορίθμου, ή την κριτική ανάλυση της συμπεριφοράς ενός αλγορίθμου. Άλλες ασκήσεις συνεπάγονται, πέραν του σχεδιασμού των σχετικών αλγορίθμων, της υλοποίησής τους σε μορφή κώδικα στη γλώσσα Java, και της εκτέλεσης, δοκιμής και αποσφαλμάτωσης των προγραμμάτων αυτών. Σε κάθε περίπτωση, είτε η λύση ενός προβλήματος διατυπώνεται σε ψευδογλώσσα, είτε σε εκτελέσιμο κώδικα, η παρουσίαση της λύσης και η τεκμηρίωσή της ώστε να είναι αυτό-επεξηγηματική αποτελεί σημαντικό κριτήριο για την ποιότητα της λύσης.
Ο προγραμματισμός ως διανοητική δραστηριότητα και επιδεξιότητα δεν διδάσκεται αλλά καλλιεργείται μέσω επίπονης εξάσκησης. Για το λόγο αυτό οι φοιτητές πρέπει να δώσουν μεγάλη έμφαση στις προγραμματιστικές εργασίες, οι οποίες θα συμβάλουν στην κατανόηση της διδακτέας ύλης και στην εξοικείωση με την γλώσσα προγραμματισμού Java. Οι υποχρεωτικές ασκήσεις για την απαιτούμενη πρακτική εξάσκηση είναι δύο μορφών, προγραμματιστικές ασκήσεις και διαγνωστικά, όπως εξηγείται στην επόμενη ενότητα. Πέραν, όμως από τις υποχρεωτικές ασκήσεις, κάθε φοιτητής αναμένεται ότι, στο πλαίσιο της αυτόνομης μελέτης του/της για το μάθημα αυτό, θα αντλήσει και από μόνος/η του/της επιπρόσθετες ασκήσεις για περαιτέρω εξάσκηση, καθαρά με δική του/της πρωτοβουλία. Οι πηγές από τις οποίες μπορεί ένας να αντλήσει επιπρόσθετες ασκήσεις είναι πολλές, για παράδειγμα: (α) από τα βιβλία που στηρίζουν το μάθημα, (β) από τα προβλήματα που αναφέρονται στις διαλέξεις και τα φροντιστήρια, ή (γ) από προβλήματα της καθημερινότητας δικής του/της επινόησης/ επιλογής. Στον προγραμματισμό, η πρακτική τριβή με όσο γίνεται περισσότερα προβλήματα, είναι εξίσου αν όχι πιο σημαντική από την καθαρά θεωρητική μελέτη των θεμάτων. Επισημαίνεται, ιδιαίτερα, ότι πρακτική τριβή δε σημαίνει απλά τη στείρα παραγωγή κώδικα (μεταφράζοντας ενδεχομένως δεδομένους αλγορίθμους), αλλά πρωτίστως το σχεδιασμό αλγορίθμων για την επίλυση προβλημάτων. Επί της ουσίας, ο σχεδιασμός αλγορίθμων είναι το δημιουργικό στοιχείο του προγραμματισμού.
Τα οργανωμένα εργαστήρια στοχεύουν στην εξοικείωση των διδασκομένων με τα υπολογιστικά συστήματα που στηρίζουν το μάθημα (όπου παρουσιάζονται τα σχετικά εργαλεία), καθώς επίσης στην περαιτέρω εμπέδωση, σε καθαρά πρακτικό επίπεδο, των εννοιών που καλύπτονται στις διαλέξεις, χρησιμοποιώντας προβλήματα/ασκήσεις, αλγόριθμους και προγράμματα που εξετάζονται στις διαλέξεις και φροντιστήρια. Στα εργαστήρια θα διεξάγονται και τα διαγνωστικά tests για ανατροφοδότηση των διδασκομένων σε σχέση με τους μαθησιακούς στόχους του μαθήματος και ως εκ τούτου ως μέσου ενίσχυσης της αυτογνωσίας των διδασκομένων. Μέρος του χρόνου που διατίθεται για την υποχρεωτική εργαστηριακή εξάσκηση μπορεί να αξιοποιηθεί για την εκπόνηση υποχρεωτικών ασκήσεων.
Συνεπώς, οι μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης είναι οι εξής:
Κάθε πρόγραμμα υποβάλλεται σε ηλεκτρονική μορφή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή του σχετικού εργαλείου τηλεμάθησης που στηρίζει το μάθημα, όπως ορίζεται κατά περίπτωση στην εκφώνηση της σχετικής άσκησης. Η ανταλλαγή απόψεων πάνω στις πρακτικές ασκήσεις συνιστάται. Τονίζεται, όμως, ότι η αντιγραφή κώδικα, ή η παροχή κώδικα προς αντιγραφή, ή η τροποποίηση των αποτελεσμάτων της δοκιμής του κώδικα, αποτελούν πράξεις δόλου που στην καλύτερη περίπτωση οδηγούν σε μηδενισμό. Σημειώνεται ότι οι εργασίες θα ελέγχονται από πρόγραμμα για την ανακάλυψη αντιγραφών. Οι ασκήσεις διορθώνονται και αξιολογούνται με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:
Oι διδάσκοντες διατηρούν το δικαίωμα της δειγματοληπτικής προφορικής εξέτασης των εργασιών. Συνιστάται στους/στις φοιτητές/φοιτήτριες να κρατούν τις προγραμματιστικές εργασίες τους μέχρι την ολοκλήρωση του μαθήματος.
Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται με βάση τα ποσοστά που δίνονται στον ακόλουθο πίνακα. Σημειώνεται ότι για την επίτευξη προβιβάσιμου βαθμού (5), ο φοιτητής πρέπει να έχει επιτύχει βαθμό πάνω από 45/100 στον σταθμισμένο μέσο όρο της ενδιάμεσης και της τελικής εξέτασης.